pro-assen-5814-2

Dinsdag 12 april is de eerste groep vertrokken naar Krakau in Polen. De reis is goed verlopen. Voor een aantal leerlingen is het vliegen best spannend geweest. Na het diner in Mieto Restobar heeft de groep een stadswandeling gemaakt. We hebben gezien dat Krakau een mooie, oude plaats is. Er is weinig geslapen de eerste nacht. Vermoeide gezichten bij het ontbijt in de woonkamer van het hostel.

’s Morgens zijn we met busjes naar het concentratiekamp Auschwitz gebracht. De Nederlands sprekende Poolse gids heeft drie uur lang verteld over de geschiedenis van het kamp. Het is een indrukwekkend bezoek geweest.

Eenmaal terug in Krakau hebben de leerlingen in groepjes de binnenstad bezocht. Veel leerlingen hebben er hun Zloty’s uitgegeven aan souvenirs. Aan het begin van de avond hebben we gegeten bij de McDonalds. Omdat het een lange dag is geweest, hebben de leerlingen de avond doorgebracht in de woonkamer waar drinken en chips klaar stond.

De derde dag zijn we weer naar huis gegaan. Eerst met busjes naar het vliegveld, vliegen naar Eindhoven en met busjes terug naar Assen, waar we op tijd zijn aangekomen.

Het is een zeer geslaagde schoolreis geweest. We wensen de volgende groepen ook zo’n reis toe!

Hein uit groep 3a heeft het volgende verhaal gemaakt:

Dag 1

We begonnen in assen om 9:45 te verzamelen. Toen gingen we met busjes naar Eindhoven Airport. Dat was 2,5 uur reiden! Dat was erg lang. Maar het was er voor nodig. En we hadden het er voor over. Toen moesten we het vliegtuig in. Door de douane heen. We moesten 1,5 uur vliegen. We verbleven in een Hostel in Krakow. Het hostel was wel leuk. We sliepen met z’n allen op een kamer. Meiden en Jongens gescheiden. We gingen eten in Mieta. Een restaurant in de stad. Het was erg lekker. We aten tomatenstoep. En broodje kip. Daarna gingen we door de stad lopen. Daarna gingen we naar hostel en ( proberen ) te slapen. Het was erg leuk de eerste dag. De reis was natuurlijk erg lang.

Dag 2

Dag 2 gingen we naar Auschwitz. Dat was best heftig. Het was wel veel informatie die we kregen. Ik nam het niet allemaal op. Toen gingen we naar Auschwitz 2. Dat was erg interessant. Alleen het was wel erg lang. Daarna mochten we de stad in. We zijn 2,5 uur in de stad geweest. Daarna gingen we eten bij de  Mc Donalds. Het was erg lekker!!! Daarna mochten we nog even de stad in. Toen gingen we slapen. We sliepen beter.

Dag 3

Dag 3 moesten we opruimen en ons klaar maken voor vertrek! Dat verliep soepel.

Linda uit groep 3a heeft dit gemaakt:

De reis was wel vermoeiend en lang. Maar het was wel leuk met de gene waar mee ik in de bus zat. Het was me eerste keer vliegen dus vond het nog wel eng maar het was ook wel leuk om mee te maken en mooi om te zien. Ik had wel last van me oren maar dat hoort er bij. Het vliegveld was wel mooi en groot maar we moesten wel lang wachten maar was wel gezellig.

Auschwitz/birkenau

Het was me eerste keer dat ik er heen ben geweest. Het was leuk om een keer te zien maar ook wel heftig. Toen ik door de poort van Auschwitz liep raakte iets mij al want ik voelde van binnen dat ik met die mensen mee leefde en dat voelde niet zo goed want ik moest huilen. Het was ook heftig toen ik de kamer in kwam waar al de spullen lagen van die mensen het waren heel veel spullen. Het was ook heftig om de gaskamers te zien en de kamers waar de mensen moesten slapen. De dode muur was ook heftig er lage mooie bloemen en mooie kaarsjes.

De stad Krakau

De stad was echt heel mooi. We waren er wel maar een hele dag. Maar heb al wel mooie gebouwen gezien en leuke winkels bezocht en we hadden lekker weer erbij en er waren aardige mensen. Ben ook met levenden standbeelden op de foto geweest dat was heel leuk maar ook wel eng want een liet mij schrikken dat was wel grappig maar was ook bang.

linda

[pe2-gallery album=”http://picasaweb.google.com/data/feed/base/user/102323446657141586914/albumid/6274800074272008961?alt=rss&hl=en_US&kind=photo” ]

Hier zijn de foto’s van Auschwitz te vinden:

[pe2-gallery album=”http://picasaweb.google.com/data/feed/base/user/102323446657141586914/albumid/6274799406625114177?alt=rss&hl=en_US&kind=photo” ]